Wat doet een re-integratiesbureau?
Werken bij een re-integratiebureau is een relatief nieuw beroep, daarom is deze ook nog volop in ontwikkeling. Dat wil zeggen dat het op dit moment nog erg aan het groeien is en er verschillende manieren zijn om dit vak vorm te geven. In dit artikel zal worden beschreven wat precies de taken zijn van een jobcoach en hoe deze het best worden uitgevoerd.
Vaak wordt de invulling onderschat en is het algemene beeld niet heel duidelijk over een jobcoach. De meeste mensen denken dat bij dit vak het meestal alleen maar draait om het begeleiden van mensen. Maar vergeten meestal dat er ook nog tijd in gaat zitten in communicatie met de werkgevers en de, niet te vergeten, rapportages.
Dit moet je liggen maar dit is ook zeker een positief punt van het vak, aangezien je een zeer afwisselend en divers beroep hebt. Ook verschillende de cliënten erg vaak, je zult van hoogopgeleiden tot praktisch denk niveau tegenkomen.
Een van de belangrijkste taken van een jobcoach is het opstellen van een plan van aanpak. Dit geeft de werkgever en die cliënt beiden houvast en weten ze duidelijk waar ze aan toe zijn. Daarna is het erg belangrijk om goed uit te zoeken wat de cliënt precies wil, immers er moet uiteindelijk gezocht worden naar een werpplek die goed bij hem/haar past. Soms is het ook mogelijk dat een cliënt blijft werken, soms in aangepaste vorm, bij zijn huidige werkgever. Dit wordt dan 2e spoor reintegratie genoemd.
Een jobcoach zal hierin ook erg sturen en constant monitoren of dit goed gaat. Hij is ook degene die de bemiddelaar is tussen de cliënt en bedrijf.