Transport & Logistiek in de detailhandel
Één van de belangrijkste doelen van de detailhandel en transport & logistiek is om beschikbare voorraad te hebben, de juiste producten op de juiste plaats en tijd op een systematische manier te hebben om snel te reageren op de steeds veranderende aard van de vraag. Ooit waren detailhandelaren slechts de receptoren van de producten van fabrikanten, maar tegenwoordig zijn ze ontwerpers van het aanbod geworden omdat ze de toeleveringsketen controleren, organiseren en beheren, van productie tot consumptie. De tijden zijn veranderd en daarmee ook de logistiek van de detailhandel. Retailers hebben zich gericht op het verkrijgen van meer samenwerking in veel logistieke processen en hebben de verantwoordelijkheid op zich genomen voor het vermarkten en ontwikkelen van producten, oorspronkelijk het domein van fabrikanten.
Vraag en aanbod
Door het aanbod en de vraag op de juiste manier te integreren via informatiesystemen en de nieuwste technologieën, kunnen retailers hun klanten beter van dienst zijn door producten te leveren die beter worden gepresenteerd, toegankelijker zijn, een langere levensduur hebben en met minder tekorten. De juiste retaillogistiek kan de totale kosten verlagen en een concurrentievoordeel worden door te garanderen dat alles op de juiste plek zit. Retailbedrijven weten dat ze moeten voorzien in en snel moeten reageren op de veranderingen in het gedrag van klanten om dit doel te bereiken; en ze moeten strategieën ontwikkelen om producten efficiënt en winstgevend te verplaatsen. Door een supply chain te managen, managen we echt de volgende processen:
Magazijnen en distributiecentra: dit zijn de locaties waar winkeliers hun voorraden in afwachting opslaan, zodat ze snel aan de vraag kunnen voldoen.
– Beschikbare voorraad: het aantal en de locatie van de producten in opslag.
– Transport: bestaat uit het managen van het transport van producten (containers, voertuigen, programmering, beschikbaarheid personeel, etc.)
– Informatie: gegevens over aanbod, vraag, volume, voorraad, prijzen en beweging.
Hoewel deze elementen in het verleden onafhankelijk werden beheerd, moeten ze momenteel worden verbonden, zodat we de supply chain van begin tot eind kunnen optimaliseren en zodat we een balans kunnen vinden tussen kosten en serviceniveau. Retaillogistiek is niet langer een activiteit los van de rest van het bedrijf, de integratie gebeurt nu ook met leveranciers, klanten en logistieke bedrijven.
Uitdagingen voor transport & logistiek in de detailhandel
De logistiek van de detailhandel is de afgelopen jaren drastisch uitgebreid. Vroeger beheerden retailbedrijven alleen lokale leveranciers en producten, maar nu kopen ze producten van over de hele wereld. Dit heeft ertoe geleid dat ze hebben gereageerd op de uitdagingen waarmee de productiesector ook wordt geconfronteerd.